Bericht aan de lesgever

Leerplan
  • Titel: Biologie, tweede graad ASO Wetenschappen, Sportwetenschappen, Wetenschappen-Topsport
  • Nummer: VVKSO, D/2012/7841/004
  • Leerplandoelstellingen:
  • B3: op een model en beeldmateriaal van het oog bij zoogdieren de macroscopisch waarneembare structuren aanduiden, benoemen en beschrijven.
  • B4: op een micropreparaat en beeldmateriaal van het netvlies de microscopisch waarneembare structuren aanduiden, benoemen en beschrijven.
  • B5: de functies van de verschillende macroscopische en microscopische structuren in het oog verwoorden.
  • V6: de werking van de verschillende fotopigmenten in staafjes en kegeltjes illustreren.
  • B8: voorbeelden van zintuiglijke stoornissen van het oog toelichten en illustreren hoe ze eventueel kunnen worden voorkomen of gecorrigeerd.
Didactisch inzetten in de klas

Het thema 'het menselijk oog' is een omvangrijk thema. Via deze klassite wil ik de leerlingen duidelijk maken welke leerstof ze moeten kennen over dit thema. Deze website is dus een samenvatting van de te kennen leerstof voor het examen. Deze website bevat voor de leerlingen ook aanvullend film- en beeldmateriaal. De leerlingen kunnen op deze website ook verschillende oefeningen maken. Verder krijgen ze een overzicht van de te kennen leerstof via een 'mindmap'. 

Hij voldoet aan de didactische principes: 
  • Herhalingsprincipe: de belangrijkste leerstof uit de lessen wordt herhaald via deze website. De laatste pagina bevat nog eens een samenvatting van de leerstof via een mindmap. Op die manier wordt de leerstof nog eens herhaald.
  • Aanschouwelijkheidsprincipe: de theorie wordt duidelijk gemaakt aan de hand van afbeeldingen en filmmateriaal. De laatste pagina geeft via een mindmap nog een overzicht van de te kennen leerstof.
  • Differentiatieprincipe: in deze website zitten oefeningen verwerkt met verschillende moeilijkheidsgraden.
  • Beperkingsprincipe: de leerstof over het thema 'het menselijk oog' is omvangrijk. Via deze klassite wordt duidelijk gemaakt wat er moet gekend zijn van alles wat in de les werd behandeld. Op die manier wordt de leerstof beperkt voor de leerlingen. 
  • Activiteitsprincipe: de leerlingen kunnen de leerstof studeren via een website met het nodige beeld- en filmmateriaal en met de nodige interactieve oefeningen. Dit stimuleert hun denkactiviteit. 
  • Motivatieprincipe: sommige leerlingen zullen meer gemotiveerd zijn om de leerstof te verwerken via een website met de nodige animatie en oefeningen dan wanneer ze de leerstof moeten studeren uit het handboek.
  • Integratieprincipe: door met een klassite te werken wordt ICT geïntegreerd in het vak biologie. Je werkt op deze manier ook aan de vakoverschrijdende eindtermen.